Konkret normprövning vs abstrakt normprövning
Transkribering av youtubeklippet:
Normprövning
Normprövning innebär att domstolar och myndigheter har en
skyldighet i ett enskilt fall låta bli att tillämpa en lag om den här
lagen anses vara tillkommen i grundlagstridig ordning.
Eller strida
mot högre rätt. Exempelvis grundlagen som är vår mest fundamentala
lagstiftning. Fram till 2011 fanns det även ett krav på uppenbarhet
inbyggt i domstolarnas normprövning. Som innebar att en lag skulle stå i
uppenbar strid med exempelvis en grundlag så att en domstol inte skulle
tillämpa lagen. Inom juridiken är det i princip aldrig något uppenbart.
Vilket innebar att domstolarnas normprövningsrätt var tämligen tandlös
innan 2011. Normprövningen om exempelvis en lag är förenlig med en
grundlag sker efter att lagen trätt i kraft och endast i samband med att
en fråga prövas i domstol där den aktuella lagen skall tillämpas. Det
här kallas för konkret normprövning. I exempelvis Tyskland,
Frankrike och Österrike används istället s k abstrakt normprövning som
kan ske utan att prövningen är kopplad till ett specifikt fall och där
följden vid en sådan prövning kan bli att lagen ogiltigförklaras medan
domstolarna vid konkret normprövning endast avstår från att tillämpa
lagstiftningen. Sverige har alltså ingen författningsdomstol
idag utan enbart en kontroll som sker genom att lagrådet kommer med
konsultativt icke bindande yttrande innan antagande och domstolarna har
sen en möjlighet till konkret normprövning när väl ett aktuellt mål tas
upp i domstol. Det senare innebär bl a att dom lägre instanserna kan
komma fram till olika bedömningar och göra förutsägbarheten för den
enskilde problematisk. Det kan även dröja innan frågan slutligen avgörs
av högsta instans. Något som nyligen inträffade både i straffskärpning
vid grovt vapenbrott och med den s k gymnasielagen där de högre
instaserna slutligen fastslog att lagstiftningen skulle tillämpas.
Löpande läggs det dock motioner av riksdagsledamöter från
samtliga riksdagspartier med undantag för vänstern och
socialdemokraterna om just behovet av att stärka maktdelningen och
utreda möjligheterna att införa en författningsdomstol innebärande att
en särskild domstol får möjlighet att tillämpa abstrakt normprövning.
Striden står något förenklad mellan tanken om folksuveränitet. Att
folket genom riksdagen får göra vad de vill. Och tanken om att juridiska
spelregler utgör spelregler som alla, även folkets främsta företrädare
dvs riksdagen, skall hålla sig till.
Utan någon som helst
normprövning med en ren folksuveränitetsprincip skulle som sagt en
majoritet av riksdagen om ingripande åtgärder mot en minoritet av
befolkningen. Vilket skulle vara helt legitimt mot bakgrund av
folksuveränitetsprincipen.
Som argument mot utökad maktdelning,
exempelvis införandet av en författningsdomstol, brukar vänstern ange
att domstolar inte får fatta politiska beslut. Det är ett fundamentalt
missförstånd när man diskuterar ökad maktdelning mot
folksuveränitetsprincipen att frågan rör en kamp mellan domstolar å ena
sidan och regering och riksdagsmakten och därmed indirekt demokrati och
folkstyre å andra sidan. Jag skall förklara:
Bohman: “Lyssna nu herr Palme”
Madeleine: “Lyssna nu ni också”
Det är domstolarnas uppgift att tillämpa och upprätthålla de normer som de demokratiska instutitionerna har skapat, exempelvis regeringsformerns bestämmelser. Domstolarnas kontroll genom maktdelning bygger på att domstolarna kontrollerar att tillfälliga opinioner inte kan sätta sig över grundläggande normer i samhället.